2013. január 12., szombat

Gondolatok a tanításról, nevelésről



24 órán belül szemléletbeli ellentétbe kerültem nevelés-tanítás terén az iskolában, ahol tanítok és a kutyaiskolában, ahol a kutyámmal tanulok. Az utóbbi után sokat gondolkodtam, s arra jutottam, meg kell fogalmaznom:
Nekem nem kell erőt demonstrálnom, megaláznom, megtörnöm kutyát - avagy ember tanítványt-, mert működik a belső erőm, amivel a jót, a helyeset, a tanulni valót közvetítem.
Én nem szoktam magamból kikelve kiabálni, minősítve szidni, gúnyolódni, ironizálni, rossz jegyekkel dobálózni, fenyegetőzni. Ezek a módszerek a „jó” gyereket bántják, megalázzák, stresszelik, a „rossz” gyerekekről pedig leperegnek.
Ha egy jelenlegi vagy volt tanítványomat megkérdeznek rólam, valószínűleg mégis az első, ami eszébe jut: Éva néni szigorú. És ez így van rendjén. Nem ismerek tréfát abban, amit valóban meg akarok tanítani, amire valóban nevelni akarok.
Aki nem tanulja meg azt, amit feladtam azért, mert érdekli - avagy a sikerélményért, a tanulás öröméért, kötelességtudatból-, az nem fogja megtanulni a rossz jegy fenyegetéséért sem.
Aki nem írja meg a leckéjét azért, mert meggyőztem róla, hogy azzal sikeres lesz a tanulásban, az nem fogja megírni az egyesekért, beírásokért sem.
Miért vannak az osztályzatok?
Visszajelzés a tudás pillanatnyi állapotáról? Segít megtudni, mit nem tud a gyerek, és azt pótolni? Nem szolgálja ezt önmagában a kijavított dolgozat, ha személyesen, a hibát megbeszélve, a gondolkodást helyes útra terelve értékelek? Jegy nélkül? A gyerek minősítése nélkül?
Mit mond egy kettes a 7 évesnek? - Én csak egy kettes vagyok. - Hogy hangzik?
Hogyan hatnak az osztályzatok a tanulási kedvre?
Igen, a „jó” gyerek megijed, szégyelli, ha rossz jegyet kap, és igyekszik legközelebb jobban teljesíteni. De nem tanulja meg azt, amiben a hiánya volt akkor is, ha „csak” újra átbeszélem vele?
És a „rossz” gyerek? Érdekli a sokadik egyes, kettes, beírás? Attól jobban tanul?
Nekem nem kell erőt demonstrálnom a kutyámmal szemben sem. Mert érzi a biztonságot adó, nyugodt erőt. Nem kell a kutyát leszorítanom, rángatnom. Mi megbeszélünk dolgokat. (Annak ellenére, hogy én nem emberiesítem a kutyát, sőt, pl. irtózom, amikor másoktól az „apa-anya” szavak használatát hallom a gazdi helyett.) Tapasztaltam viszont, hogy amikor veszélyes helyzet van, a kutya azonnal engedelmeskedik, mert megérzi a hangsúly különlegességéből, hogy ez most komoly, most nincs idő a megbeszélésre, azonnal azt kell tennie, amit mondok. Lehet, hogy az én kutyáimmal nem lehet villogni, hogy prímán tudnak mindenféle cirkuszi produkciót, viszont folyamatosan érzem a feltétel nélküli szeretetet, bizalmat, ami belőlük árad felém.
És abban is biztos vagyok, hogy tanítványaimba is „beleteszek” minden tudást, amit csak lehet.
Azt viszont csak remélem, hogy az emberi kultúra gyerekek számára felfogható, az embert emberré tevő részét is átadom, hiszen ebben az iskolán kívüli ellenhatások döntő szerepet játszanak.
De ez már egy másik gondolatmenet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése